Sinterklaas Bedrijfsfeest
Ga je voor een bedrijf of vereniging een sinterklaasfeest organiseren dan is het handig om een aantal tips te hebben waardoor het feest misschien beter gaat lopen.Straks wat meer in detail maar eerst even een overzicht hoe het feest zich zou kunnen gaan lopen.
Eerst de ontvangst van de kinderen en hun ouders met koffie, thee, limonade of chocolademelk en iets lekkers zoals speculaas. Daarna op aanvangstijd is er een welkomstwoord door de gastvrouw/heer. Daarna komt er vaak een voorprogramma met bijvoorbeeld een goochelaar, een jongleur, ballonnenkunstenaar, clown of andere. Deze houdt iedereen even bezig en dan wordt er overgestapt naar het moment dat Sinterklaas bijna binnenkomt. Natuurlijk worden er dan wat sinterklaasliederen gezongen. Met het lied "Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht" komt Sinterklaas met zijn Pieten ook echt binnen. Er zal een grote versierde stoel zijn voor Sinterklaas waar hij op gaat zitten. Hij zal ook een welkom doen en voorlezen uit zijn grote boek waarbij er natuurlijk kinderen genoemd worden die is gedaan hebben het afgelopen jaar. Dit kan iets negatiefs zijn, maar zeker ook de positieve dingen moeten genoemd worden. Als er niet veel kinderen zijn kunnen ze allemaal één voor één naar voren geroepen worden. Natuurlijk krijgen alle kinderen een mooi cadeau.
Sinterklaas en de Pieten nemen weer afscheid waarbij iedereen het lied "Dag sinterklaasje" zingen.
Dan is het feest wel afgelopen en eigenlijk mag het geheel niet langer duren dan ongeveer twee uur. Het moet zeker niet langdradig worden want dat is voor niemand leuk.
Eventueel kan er ook nog een korte pauze tussendoor waarin er nog wat gedronken kan worden.
Wil het bedrijf niet alleen de kinderen maar ook de werknemers iets leuks meegeven? Denk dan eens aan een cadeaubon om een belevenis te kiezen. De werknemer kan dan zelf bepalen wat hij of zij leuk vindt om te doen.
Versieringen
Als je Sinterklaas met een grotere groep viert dan moet je in ieder geval zorgen dat de zaal mooi versiert is. Je kunt zeker gewone slingers en ballonnen gebruiken voor de versieringen maar wil je het nog een beetje extra Sinterklaasachtig versieren dan kun je eens kijken voor speciale Sinterklaas versieringen welke je dan ook tussen de andere slingers kunt gebruiken. Wel zo gezellig.Veel speciale sinterklaas versieringen vind je bij de sinterklaas-feestwinkel
Even verder lees je nog meer belangrijke tips voor het bedrijfsfeest. (klik hier)
Extra tips die kunnen helpen zijn de volgende:
Datum en locatie
Begin met het vaststellen van de datum waarop het feest in het bedrijf georganiseerd wordt. Meestal op een zaterdagochtend of middag voor 5 december. (1 of 2 weken kan allebei) en bepaal ook welke zaal er gebruikt gaat worden. Als de bedrijfskantine groot genoeg is dan is dat een prima plaats. Voordeel is dat de catering niet zo'n probleem is omdat alle voorzieningen daar al aanwezig zijn. Maar een grote hal zou ook kunnen.Daarna een lijst maken met welke kinderen (en ouders) er worden uitgenodigd. Begin met kinderen die nog geloven in Sinterklaas (meestal tussen de 3 en 8 jaar) en neem dan ook iets jongere en oudere broertjes en zusjes mee in de lijst.
Mensen met alleen jongere of oudere kinderen hoeven niet uitgenodigd te worden. Tenzij het een klein bedrijf is dan zou je het kunnen overwegen.
Daarna ook mooie uitnodigingen maken met alle informatie en deze versturen naar de werknemers. Doe dit ruim op tijd zodat iedereen met de dag en tijd rekening kan houden.
Leuk Voorprogramma
Als er een voorprogramma komt dan moet er ook iemand geregeld worden. Het zou kunnen dat iemand van het bedrijf dit op zich neemt en anders moet er ruim van tevoren bijvoorbeeld een clown geboekt worden. Indien enigszins mogelijk is het handig om te checken of de artiest een goede reputatie heeft. Als het namelijk niet bevalt op de dag zelf is het te laat!Regel ook de muziek! De sinterklaasmuziek op de achtergrond en de sinterklaasliedjes die later gezongen gaan worden door de kinderen moet wel aanwezig zijn. Niet alleen de CD maar ook de muziekinstallatie moet in orde zijn zodat iedereen de muziek wel kan horen op het Sinterklaasfeest.
Sinterklaas verhuur
De Sinterklaas en de Pieten komen ook niet zomaar uit de lucht vallen en moeten dus ook geregeld worden. Ook hier kan het iemand zijn van het bedrijf die dat leuk vindt en kan. Maar anders moeten deze ook geboekt worden bij een bureau. Worden het mensen van het eigen bedrijf dan moet natuurlijk wel de kleding voor Sinterklaas en Piet besteld worden! Voor een ruim assortiment Sinterklaas & Piet kostuums kun je kijken op de website voor Sint en Piet kostuumsCatering
Voor de catering moet ook alles in huis zijn. Het drinken, de koeken en natuurlijk ook bekers, lepeltjes enz. Houd als het even kan maar 1 plek aan waar alles te halen is. Als er meer plekken zijn kan dat onoverzichtelijk zijn. Ga ook niet versnaperingen rondbrengen omdat dit ook onrustig is en doe dit soort dingen zeker niet tijdens de show en tijdens het sinterklaasoptreden.Zorg ook dat er plaats is voor iedereen om te zitten. Of dit nu bij tafeltjes is of in rijen is niet zo belangrijk. Dit hangt sowieso af van het aantal bezoekers en de ruimte die er is. Maar laat kinderen niet op de grond zitten.
Hang ook gezellige slingers op en versier de zaal op andere manieren met Sinterklaasattributen. Laat desnoods kinderen van de werknemers tekeningen maken of kleurplaten kleuren in de weken voorafgaand aan het feest. Deze kunnen dan in de zaal opgehangen worden wat voor iedereen leuk is.
Informatie over kinderen
Zorg dat er informatie over de kinderen bekend wordt gemaakt door de ouders. Schrijf dit allemaal zo op dat het in het grote boek van Sinterklaas kan komen en dat het voor Sinterklaas ook duidelijk is wat er voorgelezen moet worden. Dingen die genoemd kunnen worden zijn het behalen van het zwemdiploma, een feest dat geweest is, huisdieren die overleden zijn of juist nieuw zijn gekomen en dingen die op school gebeurd zijn.Ook de cadeautjes moeten geregeld worden. Voor jongens en meisjes iets aparts. Het kan ook voor iedereen iets aparts, maar dat is wel erg veel werk en lastig te doen meestal met de kosten van het cadeau.